Productherkenning in 3D en virtuele praktijkruimte voor SVO

svo | AR- en VR-training

Net als veel vakscholen, gaf ook SVO zogenoemde fotokaternen aan studenten: boekjes met bijvoorbeeld alle technische delen van een varken of rund. Studenten kunnen op die manier producten leren herkennen, maar de manier van opleiden verandert in een razend tempo en wordt digitaler. Wat kon MetaChef hierin voor SVO betekenen?

Over SVO

SVO (Stichting Vakopleiding Food) is een landelijke vakschool: ze leiden vakmensen op voor de foodsector. Hun mbo-opleidingen en trainingen zijn te volgen op vestigingen in heel Nederland, en natuurlijk ook digitaal.

“MetaChef denkt vanuit kansen en denkt mee met ons als klant. Tijdens de samenwerking merkten we dat we dezelfde taal spreken.

– Rinus de Rijder, onderwijsmanager SVO

De oplossing

We gingen met SVO in gesprek en lieten hen enkele levensechte 3D modellen uit de database zien. Dat gaf de doorslag: dit wilde SVO ook. We maakten voor hen een 3D catalogus met hierin alle producten die studenten moeten kennen. Een groot deel van deze foodproducten kwam uit onze eigen database; de producten die nog niet in onze database stonden, maakten we op maat voor SVO. 

Voor veel vleesproducten werkten we samen met meesterslager Herman ter Weele. Hij bereidde bijvoorbeeld alle technische delen van het varken voor, zodat wij een perfect 3D model konden maken.

Het resultaat: een gloednieuw 3D catalogus van topkwaliteit. Studenten kunnen nu op elk moment van de dag via meerdere devices producten opzoeken en bestuderen. De ‘touchpoints’ bij elke afbeelding geven extra informatie over het product.

Virtuele praktijkruime

Daarna volgde stap twee: de productherkenningstafels. Voorheen liet de docent een mooie (maar ook prijzige) tonijn zien. Naast de tonijn en de docent, moest er ook altijd een gekoelde ruimte zijn voor deze les. Met digitale productherkenning is er geen fysiek klaslokaal, docent of duur stuk vis of vlees meer nodig. Studenten kunnen met een VR-bril op, hun productherkenning trainen. Als ze thuis een VR-bril hebben, kunnen ze het zelfs vanuit huis doen.  Niet alleen leuk en interactief, maar ook duurzaam. Studenten kunnen nu echt álle soorten vis en vlees bestuderen; ook de soorten die fysiek vaak niet beschikbaar zijn.

“De 3D catalogus is door docenten en studenten enthousiast ontvangen. Leren bij SVO is hiermee moderner en aantrekkelijker geworden. Voor ons stopt het hier niet; er is nog veel meer mogelijk met 3D. MetaChef blijft als sparringpartner met ons meedenken en -kijken.”

Rinus de Rijder, onderwijsmanager SVO