AR Metaverse

Hoe 3D en VR leren leuker en effectiever maken bij het Zone.college

zone.college | AR- en VR-training

Zone.college loopt voorop als het gaat om digitale leermogelijkheden en interactief onderwijs. Niet alleen om mee te gaan met de digitalisering van de wereld en het onderwijs, maar ook omdat hun studenten visueel zijn ingesteld én vaak complexe processen moeten begrijpen. Het begon ooit met een pasteur die de school heeft voor de opleiding Voeding & technologie. De jonge studenten moesten leren hoe het proces van pasteuriseren werkt, van enkel een beeld, stroomschema en platte tekst op papier. Zone.college vroeg zich terecht af of dit op een betere, interactieve en leuke manier zou kunnen.

Over Zone.college

Zone.college verzorgt groene vmbo- en mbo-opleidingen en cursussen voor jongeren, volwassenen en bedrijven. Dé school voor groen onderwijs. Zone.college heeft meerdere vestigingen waar studenten uiteenlopende opleidingen kunnen volgen: van Dierenartsassistent tot Groen & cultuurtechniek, en van Teelt & technologie tot Voeding & technologie.

“De interactieve 3D modellen brengen de realiteit dichter bij de student. Dat is belangrijk, want studenten komen tegenwoordig niet eenvoudig binnen bij de industrie.”

– Björn Boers, docent Zone.college

De oplossing

Een interactief dashboard waarin verschillende processen binnen de levensmiddelenindustrie op een interactieve en beeldende manier worden weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan de stromingen en de onderdelen van een pasteur. Studenten hebben zo een beter beeld van de werking van de machine en kunnen zo in een eigen tempo de stof eigen maken.

Om de student zo goed mogelijk voor te bereiden voor wat ze in het bedrijfsleven kunnen verwachten hebben we tevens de verschillende processen omgezet in Virtual Reality. Dit geeft de student een ervaring die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt. Zo kunnen ze zelf parameters aanpassen om zelf te ervaren wat het effect is op het eindproduct. Deze manier van leren is bewezen 4x sneller dan traditionele leermethoden.

De 3D kas

Ook de afdeling Teelt & technologie wist MetaChef te vinden. Ze wilden een virtuele 3D-kas om nieuwe studenten te werven, want via een papieren brochure is het lastig om het mooie en bijzondere van het vak van glastuinbouwteelt over te brengen.

We gingen voor hen aan de slag en ontwikkelden drie kassen in 3D. Op een interactieve manier kun je door de kassen lopen, leer je wat een kweker doet en kun je bijvoorbeeld ramen open- en dichtdoen of het licht van kleur veranderen. Een mooie manier om toekomstige studenten kennis te laten maken met het vak en de opleiding.

De 3D koe

Als een schaap over de dam is, volgen er meer. Ook bij Zone.college. De vakgroep Agro van de school nam contact met ons op, want het wilde graag dat de anatomie van de koe in 3D te zien was: waar zitten welke organen en hoe werken die organen? Een prachtige klus die ons op het lijf is geschreven. De studenten kunnen nu op een enorm aantrekkelijke manier via VR in een koe kijken. Naast dat deze interactieve manier van leren erg effectief is, is dit ook nog eens erg leuk.

“Iedereen is enthousiast; studenten en docenten. De 3D modellen vergroten de zelfstandigheid van onze studenten en ze onthouden beter wat ze geleerd hebben. Dankzij MetaChef kunnen we het onderwijs klaarmaken voor de toekomst.”

– Björn Boers, docent Zone.college