Hoe 3D onderwijs het verschil kan maken

Na diverse industrieën volgt ook het onderwijs met het gebruik van 3D

De technologieën in de digitale wereld ontwikkelen in een rap tempo. De afgelopen jaren zijn er verschillende nieuwe technologieën bij gekomen. Een daarvan is Artificial Intelligence (AI), voor sommige toepassingen en markten heel interessant, voor anderen nog echt toekomstmuziek. Naast AI maken ook Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Mixed Reality (MR) en 3D een snelle groei door. Deze 3D technologieën worden in verschillende markten al erg veel gebruikt. Zo zien we dat IKEA al ruim 80 procent van haar assortiment heeft omgezet in AR en dat in de fashion Nike geruime tijd gebruik maakt van 3D om de klant zelf zijn eigen schoen te laten personaliseren.

Sinds kort krijgen ook onderwijsinstellingen kennis van mogelijkheden rondom digitaal leren voor hun studenten door gebruik van 3D en VR.

In het onderwijs komen scholen er langzamerhand achter dat moderne technologie een helpende hand kan zijn om bepaalde lesstof aantrekkelijker te maken, meer gemak te bieden voor docenten en het lesmateriaal meer kwaliteit te geven.

Een mooi voorbeeld hiervan is een docent aan het Gilde College voor het vak elektrotechniek, die voor zijn lessen 3D-technologie ging toepassen. Hij merkte op dat zijn leerlingen de connectie met de technische beroepen miste. Daarom creëerde hij lessoftware voor VR-brillen die zijn studenten konden gebruiken. Met de VR-bril kunnen ze in een virtuele wereld de theorie leren en toepassen en kan de docent bijsturen waar nodig is.

Het gebruik van 3D in de lessen maakt het voor de leerling interactiever, leerzamer en veel interessanter

Voor leerlingen en studenten met veel praktijkgerichte opleidingen, zoals voor de bouw, bakkerij en autotechniek, is het erg van belang dat zij de connectie met de praktijk behouden. Maar dit blijkt in de praktijk niet altijd zo eenvoudig. De meeste leerlingen en studenten worden beperkt door de Arbowetgeving (art. 1.37 Arbeidsomstandighedenbesluit) die ervoor zorgt dat je minimaal 18 jaar moet zijn om met de meeste machines te mogen werken. In dit geval komt 3D onderwijs erg goed van pas. Met een 3D lesmodule kunnen ze op hun desktop door middel van 3D modellen heel exact leren hoe machines werken, hoe producten er van binnen en buiten uitzien en waar ze op moeten letten bij verschillende processen van hun toekomstige baan. Het is interactief virtueel lesmateriaal gericht op relevantie voor student en opleiding. Deze manier van les maakt het voor leerlingen en studenten makkelijker de aandacht erbij te houden door de zichtbare connectie met de praktijk en zorgt er dus voor dat ze meer leren. Met als belangrijkste doel: ze klaar te stomen voor hun beroep, zodat ze na de opleiding als vakmensen kunnen beginnen met werken.

Wil je weten hoe 3D lesmodules van waarde kunnen zijn binnen jouw onderwijsinstelling?