3D food package

5 voordelen van 3D product visualisaties

Bedrijven moeten zich steeds sneller aanpassen aan de continu veranderende omstandigheden en ervoor zorgen dat ze op tijd de markt betreden met nieuwe producten. Time-to-market wordt steeds meer een kritieke succesfactor én voorspeller van marktsucces. Ook lijkt het door de meestal hoge concurrentie lastig om opgemerkt te worden met je product en bedrijf.

Bedrijven hebben daarom een grotere behoefte aan snelheid bij de ontwikkeling- en lancering van nieuwe producten, verpakkingen, en opvallend point-of-sales materiaal. Maar dit moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van en de gedachte achter het concept.

Het gebruik van 3D visualisaties biedt de oplossing in de snelle ontwikkeling van producten en verpakkingen. Hiernaast is het ook te gebruiken als krachtig POS materiaal. 

Lees hieronder verder of ga direct naar de vijf voordelen van een 3D product visualisatie.

Traditioneel en tijdrovend proces

Een traditioneel New Product Development proces begint altijd vanuit een probleem of een idee. Na een verkenningsfase worden ideeën uitgewerkt aan de hand van (digitale) 2D schetsen, waarna het gedetailleerde productontwerp start en mock-ups worden gemaakt. Wanneer het product bijna af is wordt het getest en geëvalueerd aan de hand van de mock-ups of packshots met klanten of eindgebruikers. Na de testronde wordt een definitief verpakkingsontwerp en diverse marketingmiddelen uitgewerkt. Het product wordt met de hulp van sales op de markt gebracht en hopelijk verkocht!

Essentieel of niet, het maken van mock-ups, packshots en productfoto’s, blijft een duur en tijdrovend proces. Helemaal wanneer er een nieuw product range wordt ontwikkeld, een tekstuele wijziging doorgevoerd moet worden in de ingrediëntenlijst of een designaanpassing gedaan moeten worden. Want dan moet je weer helemaal van vooraf aan beginnen.

Met het gebruik van 3D visualisaties tackle je dit tijdrovende en dure proces. Het digitaal omzetten van je product of verpakking naar een interactief 3D model helpt bij het krachtig presenteren van je product, het beter communiceren met je team, besparen van kosten en meer. Hieronder de vijf voordelen toegelicht.

De vijf voordelen bij het gebruik van 3D product visualisaties:

  1. Efficiënt ontwerpen en fouten wegnemen
  2. Betere communicatie over het product
  3. Besparen op mock-up en fotografie kosten
  4. Sales verhoging door krachtige presentatie
  5. Productervaring verbeteren

1. Efficiënt ontwerpen en fouten wegnemen

Met 3D software kan het grafisch ontwerp (2D) gemakkelijk geïnterpreteerd en omgezet worden naar de structurele vorm van de verpakking, zonder dat het invloed heeft op het grafische design en er fysieke testen gedaan moeten worden. Daarnaast is de software zo ver ontwikkeld dat het mogelijk maakt print- en afwerkingshandelingen een-op-een, in de juiste volgorde te stimuleren. Hierdoor kan de technische haalbaarheid snel in het proces getest worden en het risico op mogelijke fouten in een vroeg stadium ontdekt worden!

2. Betere communicatie over het product

3D technologie maakt het mogelijk een ultra-realistisch beeld te krijgen van de werkelijkheid. Diverse effecten als embossing kunnen op detailniveau beoordeeld worden. Ook krijg je, doordat het ontwerp 360 graden gedraaid kan worden, direct inzichtelijk hoe het ontwerpidee eruit komt te zien in real life. Door de ultra-realistische beelden te delen met het team of een klant, kunnen er samen betere en snelle beslissingen gemaakt worden omdat iedereen beschikt over dezelfde soort informatie.

3. Kosten besparen

Door middel van interactieve 3D visualisaties kunnen kosten bespaard worden op mock-ups en fotografie kosten. Eenmaal ontworpen kunnen ze eindeloos gebruikt worden. Wil je tekst toevoegen of wijzigen, kleurcoderingen of de uitstraling aanpassen of bijvoorbeeld verpakkingen toevoegen/wijzigen in het 3D model? Het kan allemaal, real time, met 1 druk op de knop! Je zet het product gemakkelijk in een nieuw jasje!

4. Sales verhogen door krachtige presentatie

Omdat een 3D visualisatie een hele realistische weergave geeft van het product of verpakking, het van alle kanten kan worden bekeken en in een uitstraling naar wens kan worden gezet zorgt ervoor dat een 3D product visualisatie een krachtig en professioneel middel is om mee te presenteren. Natuurlijk blijft een fysiek product het beste bruikbaar tijdens een verkoopgesprek maar wanneer er nog geen sample of dummie van het product aanwezig is of dat het te kostbaar wordt, is een visualisatie van het product in 3D het beste alternatief.

Verder is een 3D model hét ingrediënt voor packshots of 3D animaties dat ingezet kan worden door de marketingafdeling.

Samengevat: Met één 3D model kan je alle kanten op. Eén beeld, duizend mogelijkheden!

5. Productervaring verbeteren

De kwaliteit is hoog, consistent en product- en merkbeleving kan op elk moment en via elk medium gedeeld worden met de consument! Via print, video, maar ook voor online verkoop via e-commerce. De consument kan voorafgaand aan de koop in de webshop een realistische versie van het product zien. De consument zal online dezelfde ervaring beleven met het product als in een fysieke supermarkt (zien, vastpakken, omdraaien) omdat 3D beelden 360 graden gedraaid en dus van alle kanten bekeken kunnen worden. Maak betere, doordachte keuzes en bespaar tijd! Kortom, met 3D beelden van een product krijg je een ultra-realistische weergave te zien van de werkelijkheid, lig je op één lijn met je collega’s en kan je je sales verhogen. Dat alles in een korte tijd!

Ben je nieuwsgierig en/of wil je jouw product laten visualiseren in 3D?